W nim między innymi:
-
Największe wyzwania to transformacja energetyczna i bezpieczeństwo
Transformacja energetyczna i zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii to kluczowe wyzwania dla Grupy Orlen. Firma intensywnie inwestuje w alternatywne źródła energii oraz obniżenie emisyjności swoich zakładów, dążąc jednocześnie do wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego. Obecnie na rynku energetycznym wyraźnie dominują dwa główne trendy. Pierwszy to transformacja energetyczna, polegająca na stopniowym odchodzeniu od paliw kopalnych i zastępowaniu ich alternatywnymi źródłami energii. Drugi trend koncentruje się na zapewnieniu stabilnych dostaw paliw, co nabrało szczególnego znaczenia po napaści Rosji na Ukrainę i stało się priorytetem na równi z dekarbonizacją... dalej -
Interpretacja sejsmiczna pułapek stratygraficznych w osiowej części basenu czerwonego spągowca – blok tektoniczny Golce
Dane sejsmiczne zarejestrowane w ramach eksperymentalnego profilu AGH17511, przebiegającego przez wyniesienie Golców, w centralnej części bruzdy śródpolskiej, ujawniły anomalie amplitudowe w interwale piaskowców fluwialnych, zalegających w obrębie utworów plaji, głęboko pod spągiem cechsztynu. Geneza anomalii została wyjaśniona w oparciu o sejsmiczne modelowania stratygraficzne oraz model porowatości utworów górnego czerwonego spągowca, opracowany na podstawie wyników inwersji sejsmicznej. Analizy wskazują na możliwość występowania w południowo-zachodniej strefie krawędziowej bloku Golców, złożowych pułapek strukturalno-stratygraficznych, w których skała zbiornikowa jest bocznie uszczelniona ewaporatami cechsztynu, a od góry mułowcowo-ilastymi utworami plaji, oraz pułapek stratygraficznych, w postaci litosomów piaszczystych w obrębie utworów formacji Drawy... dalej -
Chemia stosowana w branżach realizujących prace przy pomocy płynów wiertniczych w świetle zmieniającego się otoczenia biznesowego
Koniec roku 2020 i pierwszy kwartał br. przyniosły sukcesywny wzrost cen surowców chemicznych stosowanych do produkcji. Jest to spowodowane ich ograniczoną dostępnością, wynikającą m.in. ze znacznie zwiększonego popytu w Chinach, gdzie gospodarka ruszyła z pełną mocą. Przerwanie łańcuchów dostaw w wyniku pandemii COVID-19 odbiło się na dostępności kontenerów, które znalazły się w różnych częściach świata. To z kolei spowodowało znaczący wzrost cen transportu morskiego.
Głównym czynnikiem powodującym wzrost cen surowców był rosnący popyt w Azji i Europie. Produkcja przemysłowa Chin – która częściowo poradziła sobie z epidemią COVID-19– ruszyła z pełną mocą, dlatego gwałtownie zwiększyło się tam też zapotrzebowanie na surowce.
To z kolei spowodowało braki na rynku. Popyt przewyższył podaż, co implikuje podwyżki. Także fabryki produkujące surowce w tym czasie nie osiągnęły pełni swoich mocy, a ponieważ utrzymywała się duża niepewność w związku z COVID-19, nie było jasne, kiedy osiągną swoje maksimum produkcyjne i uzupełnią podaż... dalej